Veelgestelde vragen

Ik krijg regelmatig, meestal via de mail, vragen over allerlei onderwerpen. Ik probeer daar zo veel mogelijk binnen een aanvaardbare tijd op te antwoorden. Een aantal onderwerpen komt echter vaak terug, en het antwoord is meestal hetzelfde. Daarom zal ik een aantal veel voorkomende vragen hier behandelen zodat u sneller geholpen bent.

KOOPT U NOG RADIO’S?

Ik koop géén radio’s. De voor de collectie beschikbare ruimte is geheel gevuld zodat er voor nieuwe stukken (helaas) geen plaats is. Een uitzondering zijn de eventueel onder “gezocht” vermelde items.

KAN IK MIJN RADIO DOOR U LATEN REPAREREN?

Helaas kan ik geen radio’s voor u repareren. Ik heb er de tijd niet voor en kom dan ook niet aan mijn eigen collectie toe. Ik zal wel proberen zo mogelijk advies te geven, via de mail. Met telefonische adviezen ben ik gestopt, werd te verstorend. Ook zijn er praktische bezwaren zoals afstand e.d.

Kom naar een van de reparatiedagen van de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio - NVHR. Daar zijn kundige reparateurs aanwezig om jouw radio na te zien. Deze reparatiedagen zijn ook toegankelijk voor niet-leden. Zie de website van de NVHR.
Of nog beter, wordt lid van de NVHR en volg de reparatiecursus, als je daar interesse voor hebt.  http://www.nvhr.nl

WAT IS MIJN RADIO WAARD?

Jammer genoeg is daar geen zinnig antwoord op te geven. De vraag is vaak: hoeveel geld kan ik er voor krijgen. Een radio die b.v. met heel veel tijd en moeite is opgeknapt - en alleen daarom al eigelijk best wat waard is - hoeft niet automatisch veel op te brengen. Het is voor een groot deel “wat de gek er voor geeft”. Een ander gegeven is dat er op de Lange- en middengolf steeds minder wordt uitgezonden. De FM band wordt nog wel veel gebruikt. Dit heeft tot gevolg dat een radio zonder FM meer een sieraad dan een gebruiksvoorwerp wordt. Ik kan dus geen waarde indicatie geven.

VERZENDEN VAN RADIO’S

Ik verstuur geen radio’s via PostNL of andere pakketdiensten. Een radio is een kwetsbaar product, moeilijk te verpakken en de kans op beschadiging is groot. Met name stationsnamenschalen en lampen zijn vaak de dupe van ruwe en slordige behandeling. Dat is niet alleen mijn ervaring, dit wordt breed gedeeld. Daarom, eventuele aankopen ophalen of afhalen op een van de radiobeurzen van b.v. de NVHR.

WAAROM ZIJN SOMMIGE REPARATIEVERSLAGEN BEKNOPTER DAN ANDERE?

De reparatieverslagen beslaan een periode van iets meer dan 20 jaar. In die tijd heeft het “vak” een zekere ontwikkeling doorgemaakt. De oudste verslagen missen soms essentiële controles, ook is het ene toestel uitgebreider onder handen genomen dan het andere. Als een toestel opnieuw onder handen wordt genomen wordt het verslag aangepast.

WAAR KOMEN DE ZEEZENDER VERHALEN VANDAAN?

Het is een onderwerp waarvoor ik al heel lang belangstelling heb en om die reden beschik ik over een uitgebreid knipselarchief. Ook krijg ik nog regelmatig informatie aangeleverd van derden.

WAT KUNNEN WE NOG MEER OP DE WEBSITE VERWACHTEN?

Er zit nog veel in de pen. Prioriteit heeft nu even de digitalisering van de Radiocollectie. Het onderwerp (Britse) Zeezenders is nog lang niet af. Veel technische documentatie is nog niet gedigitaliseerd. Een aantal onderwerpen is inderdaad tot nu toe onderbelicht gebleven.
Daarnaast is er het bijhouden van reeds beschreven onderwerpen. Prioriteiten kunnen wisselen al naar gelang de omstandigheden en de belangstelling van de lezers.
Ook moet ik nog praktisch werk doen aan restauraties, opknappen, e.d. terwijl een dag maar 24 uur heeft.