De “Tech” TC-2 buizentester is een eenvoudige tester van Japans fabrikaat uit de jaren zestig die in Nederland geïmporteerd werd door “Rema Elctronics”in Amsterdam.  Ook de bekende Amsterdamse firma “Aurora Kontakt” verkocht deze tester.

Het apparaat voorziet in een gloeidraadtest, controle op lek- en kortsluiting alsmede een emissietest. Geavanceerde functies zoals het meten van steilheid en vacuüm ontbreken.

 

Getest kunnen worden: 4 typen buizen, t.w.

  1. Standaard Octal buizen (I.O.) zoals b.v. 6V6, etc.
  2. Loctal buizen (B8G - voet) zoals b.v. ECH 21, etc.
  3. Noval 7-pens buizen (B7G - voet) zoals EC 92, EF 95
  4. Noval 9-pens buizen (B9A - voet) zoals b.v. EL 84

Voor andere populaire types zoals met P-voet zoals b.v. EBL 1, EF 9, etc. of Rimlock-voet zoals b.v. EL 41, ECH42, etc. is deze tester ongeschikt.

 

Een waarschuwing is op zijn plaats: het apparaat is voorzien van een z.g.n. autotrafo waardoor metalen delen van buisvoeten en de topaansluiting direct met de stroomnet kunnen zijn  verbonden! Zie ook het schema. Ook is de netschakelaar enkelvoudig uitgevoerd i.p.v. dubbelvoudig, zodat het apparaat voortdurende met het stroomnet is verbonden.

Let op bij het kiezen van de juiste gloeispanning!. De schakelaar “Filament” heeft 7 standen: A t/m G. met spanningen tussen 1,5 en 50 Volt! Opletten dus, want een batterijbuisje van het D-type is snel gesneuveld.

De waarden welke bij deze standen horen kunnen kennelijk variëren. Op mijn exemplaar staat aangegeven: A = 1,5 Volt,   B = 3 Volt,  C = 5,5 Volt, D = 6,3 Volt, E = 14 Volt, F = 30 Volt, G = 50 Volt. In de standen E, F en G meet ik onbelast resp. 15, 35 en 60 Volt.

Op de “Gebruiksaanwijzing buizentester TC-2” staat vermeld: A = 1,5 Volt, B = 3 Volt, C = 5 Volt, D = 6,3 Volt, E = 12,6 Volt, F = 35 Volt, G = 100 Volt.

Het testen - ook de emissietest - gebeurt met wisselspanning, het voeden van de gloeidraden eveneens.

Al met al een vrij primitief apparaat, geschikt voor globale testen. Zo heb ik een doosje met EL 84’s van diverse herkomst. Ik heb eerst een nieuwe EL 84 genomen, deze op emissie getest. Bij de aangegeven waarde voor “load” gaf de meter 80% aan. Daarna de buis verwisseld voor een andere, de meesten gaven ook rond de 80% aan, een enkele kwam tot 40% of 50%, die vielen duidelijk buiten de boot.

De documentatie staat hierna: ik heb twee Engelstalige gebruiksaanwijzingen opgenomen: de tweede is uitgebreider dan de eerste.

TC-2 Gebruiksaanwijzing + vervanglijst nederlands

TC-2 Gebruiksaanwijzing nederlands

TC-2 schema

TC-2 Gebruiksaanwijzing + buizentabellen engelstalig 1

TC-2 Gebruiksaanwijzing + buizentabellen engelstalig 2

 

 

TC-2 binnenkant. Rechts het netsnoer!

TC-2 met laadje voor de documentatie