Philips BX 704A

De BX 704A is de opvolger van de BX 690A uit 1949 en heeft hetzelfde chassis als dit toestel. Waarschijnlijk is het nieuwe typenummer gegeven om in de modelserie 1950/1951 te passen. Een klein verschil: de BX 690A heeft variabele m.f. bandbreedte als onderdeel van de toonregeling, de BX 704A heeft dit niet en ook het front is anders. De aanschafprijs bedroeg Fl 495,- een heel bedrag in die tijd.

Vooral wat betreft de korte golf heeft Philips flink uitgepakt om een ontvanger te ontwerpen waarmede op de kortegolf comfortabel afgestemd kon worden. Voor gebruik in de tropen was een "tropenbestendige" versie, de BX 706A

Het toestel heeft behalve de Lange- en de middengolf maar liefst 6 kortegolfbereiken in het frequentiespectrum van 5,94 Mhz tot  28,04 MHz: de namen refereren aan de service documentatie.

  • K.G. 2A  is de korte golf van 21,43 - 28,04 MHz met daarin de 11 en 16 meter omroepbanden. Bandspreiding op de 16 meter band. De banden zijn hoofdzakelijk in gebruik tijdens een zonnevlekken maximum. (en geven dan vaak een wereldwijd bereik)
  • K.G. 2B  is de korte golf van  14,92 - 20,00 MHz met daarin de 16 en 20 meter omroepbanden. Bandspreiding op de 20 meter band.
  • K.G. 2C is de korte golf van 11,54 - 15,39 MHz met daarin de 25 meter omroepband. Bandspreiding op de 25 meter band.
  • K.G. 2D is de korte golf van 9,4 - 12,5 MHz met daarin de 30 meter omroepband. Bandspreiding op de 30 meter band.
  • K.G. 2E is de korte golf van 7.06 - 9,49 MHz met daarin de 40 meter omroepband. Bandspreiding op de 40 meter band.
  • K.G. 2F is de korte golf van 5,94 - 7,94 MHz met daarin de 50 meter omroepband. Bandspreiding op de 50 meter band.

De indeling van de korte golf omroepbanden is in latere jaren wat gewijzigd o.a. door het toevoegen van extra banden om aan de grote behoefte aan omroepfrequenties in de jaren zestig en zeventig te kunnen voldoen. Bedenk dat daarnaast ook veel nautisch radioverkeer op de korte golf afgewikkeld werd en ook op de middengolf was het toen dringen geblazen. Er was toen heel veel te beluisteren, dag en nacht. En dat voor het overgrote deel in AM.

Vandaag de dag is er aan deze ontvanger relatief weinig plezier meer te beleven. Nautisch- en Amateur radioverkeer vindt op andere wijze plaats en voor zover nog aanwezig in SSB, de middengolf is vrijwel leeg en de korte golfbanden zijn ook een stuk stiller….

Opmerkelijk is dat niet alleen een trap h.f. versterking ontbreekt maar dat vóór de mengtrap slechts een enkele afgestemde kring aanwezig is. Voor een goede spiegelfrequentie onderdrukking op de korte golf zijn twee of meer kringen beter. Om dit te compenseren is extra aandacht besteed aan de mengtrap: een zo zuiver mogelijk oscillatorsignaal zonder harmonischen (die bij gebrekkige pre-selectie voor ongewenst mengproducten kunnen zorgen). De prestaties op dit punt vallen erg mee, maar hoe het vroeger op de overvolle KG banden was kan ik niet beoordelen…

De buizenbezetting is als volgt: de ECH 21 is de oscillator/mengtrap, de EAF42 is de middenfrequent versterker/detector. Het laagfrequent deel  bestaat uit een EAF 42 - welke deel uitmaakt van het toonregel circuit - gevolgd door een EAF 42 welke dient als fase-draaier om de balans eindtrap met 2 x EL 41 aan te sturen. Samen met de luidspreker type 9750-05 en de ruime kast geeft dit een mooi vol geluid. 

Als afstemindicator wordt een EM 4 gebruikt. Voor de voeding is een AZ 1 gebruikt.

Bij het omschakelen van de diverse bereiken wordt de stationsnamenschaal omhoog dan wel omlaag gedraaid waarbij de gekozen band precies voor de rand van de bakelieten schaalhouder verschijnt. Tegen deze donkere achtergrond wordt de schaal mooi uitgelicht.

Deze radio bevindt zich sinds 2003 in mijn collectie, het was een schenking van een goede kennis. De lak van de kast was plaatselijk slecht en de bakelieten kap van de schaalhouder was gebarsten. Het binnenwerk was nog origineel, compleet en stoffig. De servicedocumentatie vind je hier

Reparaties

Reparaties Inwendig 2006:

  • Toestel gereinigd.
  • Buizen getest. Een helft van de AZ 1 was versleten (50%). Deze buis vervangen. De andere buizen geven normale emissie, wat niet alles zegt over de prestaties van met name de “rustig” ingestelde mengbuis op het allerhoogste KG bereik. Met wat ruilen met diverse andere ECH 21’s de meest optimale gekozen.
  • Verder niets vervangen. Het toestel speelt goed met de bestaande componenten. (Noot: het is nu bijna 10 jaar verder, tijd voor controle op kritieke C’s)

Reparaties Uitwendig 2006

  • Kast afgeschuurd.Zijkanten gelakt met Parketlak Acryl Transparant Glans met PU (Glitsa-op waterbasis). 5 maal verdund 50% en 2 maal onverdund. Tussendoor gepolijst. Fineer aan de zijkanten heeft een ondiepe nerf, daarom minder lagen nodig voor glad effect. Bovendien is hier geen echte hoogglans nodig. Bovenzijde: verweerd fineer met diepe nerf dus meer lagen nodig voor hoogglans. 2 maal gedaan met Rambo Transparant-acryl op waterbasis Warm Walnoot 772, verdunning 50%. Daarna 8 maal onverdund, tussendoor polijsten met papier korrel 400. (N.B. poriënvuller zou beter zijn geweest)
  • Aantal lagen is afhankelijk van nerfdiepte fineer. Tussendoor polijsten noodzakelijk i.v.m. “eilandjeseffect”. Afwerken met parketlak type als hierboven. Hooglans zeer moeilijk te verkrijgen met deze lakmethode. Na de laatste PU laag te snel (12 uur) natgepolijst met polijstpapier 1000 (PU lak is watergevoelig en wordt zacht). Daarom mislukte laag verwijderd. Dit moet zeker 4 dagen uitharden. Als eindlaag PU opgebracht met harige roller (let op pukkels) 4 dagen laten drogen, afwerken met Commandant 4, zeer voorzichtig met zachte doek, blijft door micro krasjes al snel grijs aandoen. (PU lak wordt zacht door Commandant of is niet hard genoeg van zichzelf)
  • Bakelieten kap: niet goed (onzichtbaar) te verlijmen.

Toestand na Reparaties:

  • Status 2006: Lijkt vrijwel perfect te werken. Misschien zou de toonregeling nog wat beter kunnen. Prachtig vol geluid. Afstemoog is matig
  • De bakelieten kap zou eigenlijk vervangen moeten worden.

Achterkant

Zijkant rechts

Achterkant open

Chassis bovenkant

De ster op het front

Stationsnamenschaal

Overbrenging naar stationsnamenschaal

Onderkant

Buizenbezetting

Typeplaatje

Karakteristieken

Merk:PHILIPS
Type:BX 704A
Serienummer:E 34730
Bouwjaar:1950
Frequentiebereiken:LG/ MG/ 6 x KG van 5,94 - 28,04 MHz
Middenfrequentie:452 kHz
Buizenbezetting:ECH21/ EAF42/ EAF 42/ EL41/ EL41/ EM4/ AZ1
Schaalverlichting:2 x 8045D-00
Bediening:Draaiknoppen aan de beide zijkanten.
Links: voorste knop: Netschakelaar/ Volume/ Grammofoon-Radio schakelaar (uittrekken), achterste knop: Toonregeling
Rechts: voorste knop:Afstemming, achterste knop: Golfbereikschakelaar
Voedingsspanning:110/ 125/ 145/ 200/ 220/ 245 Volt wisselspanning. Circa 61 Watt
Antenne:extern
Externe Aansluitingen:Antenne, Grammofoon, Externe L.S. (5 Ohm)
Maten (H x B x D):40 x 63 x 25 cm
Gewicht:ca 14,5 kg
Kast:Hout. Zijkanten lichtbruin met houtnerftekening, bovenkant donkerbruin
Bijzonderheden:Luxe toestel met fraaie schaal en 6 goed gespreide KG banden.
Typenummers componenten:Luidspreker: 9750-05. Zie verder documentatie
Collectienummer:
status:
67
In de collectie