Philips
- Philips 209U
- Philips 525A
- Philips 796A
- Philips 834AS
- Philips 990X
- Philips BD290U
- Philips BD522A
- Philips BX210U-10
- Philips BX310A
- Philips BX330A
- Philips BX360A
- Philips BX400A
- Philips BX454A-90
- Philips BX462A
- Philips BX480A
- Philips BX500A
- Philips BX631A
- Philips BX645A
- Philips BX700A
- Philips BX704A
- Philips BX760X
- Philips BX760X Gemodificeerd
- Philips B2X02A
- Philips B2X12A
- Philips B2X71U
- Philips B2X80U
- Philips B3D03A
- Philips B3X82U
- Philips B3X91A
- Philips B4X23A
- Philips B5X62A
- Philips B6X82A
- Philips B5X99T
- Philips H4X73A
- Philips L1W40T
- Philips NL3X92T
- Philips Pionier 1
Na de Tweede Wereldoorlog raakte Duitsland een groot deel van Middengolf frequenties kwijt. Mede om die reden kreeg de ontwikkeling van de FM-omroep een extra impuls. Begin jaren vijftig was het zendernet - vergeleken met Nederland - al verder ontwikkeld.
Philips Duitsland (Deutsche Philips GmbH - Hamburg) produceerde in 1951/52 een radiotoestel voorzien van FM ontvangst, naast de gebruikelijke Lange,- midden- en korte golf ontvangst, de BD 522 “Jupiter”. Van dit toestel werden twee versies gemaakt, de BD522A (wisselstroom) en de BD 522U (wissel- en gelijkstroom). Het toestel werd ook in Nederland als de BX 524A gebouwd. Het was de eerste Philips radio met integrale FM ontvangst. Wat de "Jupiter" in Duitsland kostte weet ik niet, maar voor de BX 524A moest in 1953 Fl 398 worden betaald.
Elektrisch is het gelijk aan de BD 522A. Alleen is de m.f. van de BD 522 468 kHz en die van de BX 524 452 kHz.
Uit dezelfde periode stamt de Erres KY 525, maar dat was een toestel waarin de FM ontvanger een aparte ontvanger op een eigen chassis was dat in dezelfde kast werd ingebouwd.
De buizenbezetting is geheel die van de toen gangbare buizen uit de 40-serie (B8A of Rimlock voet), op de AZ1 gelijkrichter na.
Op zich een prestatie om met deze buizen een FM ontvanger te bouwen waarbij dezelfde buizen ook nog eens voor het LG/MG/KG = AM gedeelte dienst doen en waarbij voor de omschakeling AM/FM de standaard schakelsegmenten werden gebruikt.
De ECH42 is de mengbuis/oscillator voor zowel LG/MG/KG als FM. Het FM signaal afkomstig van de antenne wordt eerst versterkt in de EF 42. Daarna volgt een tweetraps middenfrequent versterker met EF43 en EF42. Twee trappen middenfrequent, zowel voor FM als LG/MG/KG, dat laatste is tamelijk bijzonder, meestal is het maar één trap.
De EBC 41 zorgt voor de detectie en de AVR regeling voor LG/MG/KG en de l.f. voorversterking voor zowel AM als FM. De dubbeltriode EB 41 is de FM detector (ratiodetector). De later veel toegepaste EABC80 combineert de EBC41 en de EB 41 tot één buis. De EL41 is de audio eindversterker. Als afstemindicator is de EM 34 toegepast. De gelijkrichtbuis in de voeding is de AZ 1.
Het toestel geeft een goed geluid passend bij het ontwerp. De gevoeligheid van de FM ontvangst is vergeleken bij “modern spul” wat minder. De combinatie EF 42 en ECH 42 in aanmerking genomen, valt het resultaat niet tegen.
Dit toestel is een samenvoeging van de BX 524 en de BD 522 waarbij de beste onderdelen van beide toestellen zijn gecombineerd:
Van de BX 524A: de kast, sierlijst, knoppen, diverse onderdelen
Van de BD 522A: het chassis, de stationsnamenschaal, luidspreker + frontplaat, achterwand, serviceluikje. Op de achterwand staan Zweedse? opschriften en een datumstempel: 17 nov.1959.
Omdat het chassis het type- en serienummer bevat is het toestel verder als BD 522 benoemd.
Beide toestellen zijn afkomstig uit het kringloopcircuit, in 2003 kort na elkaar verkregen. Ze zijn in 2007 samengevoegd tot één toestel. De vastlegging van het gehele proces was in 2007 nog wat summier.
De servicedocumentatie van de BX524A (een wat vage scan) vind je hier , het schema van de BD 522A hier
Reparaties
Reparaties Inwendig 2007
- Golflengteschakelaar schoongespoten, was behandeld met iets agressiefs.
- Lipje van golflengteschakelaar/FM stand/Oscillatordek was afgebroken waardoor geen FM ontvangst
- Gerepareerd door ander lipje op de solderen. Flexibel draadje tussen afstem C en Oscillatorspoel was stuk: niet zichtbaar!, wel gerepareerd.
- Buizen getest, allen 100%.
- MG aan hoge kant van de band iets bijgetrimd, gevoeligheid daardoor beter.
- Afstemoog uit BX524 geplaatst, was beter.
- FM detector: C62, elco in discriminator schakeling, vervangen, was defect, geen capaciteit, weerstand oneindig. Vervangen.
Reparaties Uitwendig2007
- Chassis van de BD 522 met de kast van de BX 524 samengevoegd, zie boven
- 2017: de donkere zijkanten zijn van matige kwaliteit. Deze met donkere schellak gekleurd met donker noten bruin gemaakt. Later gepolijst. Vraag: Is die donkere kleur wel origineel?
Toestand na Reparatie
- Status 2007: Speelt weer naar behoren. Kleur van schaal en de strepen op de sierlijst aan de voorkant niet gelijk (geel resp. wit)
- Daarna regelmatig laten spelen, het laatst in 2020.
Karakteristieken
Merk: | PHILIPS |
Type: | BD 522A-40 |
Serienummer: | W 27422A |
Bouwjaar: | 1951/1952 |
Frequentiebereiken: | LG/ MG/ KG/ FM (87,5 - 101 MHz) |
Middenfrequentie: | 468 kHz (de BX524 heeft 452 kHz) en 10,7 MHz |
Buizenbezetting: | EF42/ ECH42/ EF43/ EF42/ EBC41/ EB41/ EL41/ EM34/ AZ1 |
Schaalverlichting: | 1 x 8045D-00 |
Bediening: | Draaiknoppen aan voorzijde voor: v.l.n.r.: Netschakelaar/Volume, Toonregeling, Golfbereikschakelaar, Afstemming, |
Voedingsspanning: | 110/ 125/ 145/ 200/ 220/ 245 Volt wisselspanning 63 Watt |
Antenne: | intern (FM dipool) en extern |
Externe Aansluitingen: | Antenne, Grammofoon en Externe L.S. (5 Ohm) |
Maten (H x B x D): | 53 x34 x 23 cm |
Gewicht: | 8 kg |
Kast: | Hout, licht gelakt, zijkanten donkerbruin |
Bijzonderheden: | Eerste Philips Radio met integrale FM ontvangst |
Typenummers componenten: | Zie documentatie |
Collectienummer: status: | 72 In de collectie |