Blaupunkt Barcelona 2432

Blaupunkt heeft in de jaren vijftig een aantal hele mooie radio’s gemaakt waarvan er veel series behalve een nummer ook namen van steden of landen kregen. Zo is er de serie Granada, Milano, Barcelona, Nizza, Stockholm, Sultan (geen stad), etc.

De Barcelona is in verschillende uitvoeringen gemaakt: de “Barcelona” uit 1954, de Barcelona H2054 3D, de Barcelona 2340 uit 1957, en de Barcelona 2432 uit 1956 zoals hierna beschreven. Het is een toestel uit het duurdere segment. De prijs in 1956 bedroeg rond de 400 D.M.

Ook de Barcelona werd uitbundig aangeprezen op die typisch Duitse manier: het is een “Konsert-Gross-Super” met een “Doppelconus Lautsprecher in Verbindung mit 3D Seitenstrahlern mit Schallverteilern”.

De Barcelona scoort ook hoog als het gaat om het aantal druktoetsen. Er zijn er maar liefst 9.

Dit toestel heeft verder een z.g.n. “Kurzwelle Lupe”, een fijnafstemming voor het kortegolf bereik. Dat wordt gerealiseerd door de afstembare kring van de oscillator in de FM afstemeenheid op te nemen in het oscillator circuit van de ECH 81 in de stand korte golf. (De FM afstemeenheid is dan uiteraard spanningsloos). Zie het schema. Deze “Lupe” wordt bediend met de knop van de FM afstemeenheid.

De hoge tonen regelaar “Sopran” is tevens bandbreedte regelaar op het eerste m.f. bandfilter voor AM. Aantal afgestemde kringen: “FM 12 Kreise”, “AM 7 Kreise”, al wordt dat niet op de achterzijde vermeld.

 

De buizenbezetting bestaat uit de ECC 85, de EC 92, de ECH 81, de EF 89, de EABC 80, de EM 80 en de EL 84. De seleengelijkrichter B250C100 is de gelijkrichter. Een standaard buizenbezetting m.u.v. de extra EC 92.

De ECC85 zit in de prefab UKW afstemeenheid. De EC 92 dient als eerste trap voor FM. De ECH 81 dient als oscillator/mengtrap voor AM en als tweede m.f. trap voor FM. De EF 89 is de eerste m.f. versterker voor AM en de derde voor FM.

De EABC 80 is de detector voor AM en FM en tevens laagfrequent voorversterker. De EL84 is de laagfrequent eindtrap, de EM 80 de afstemindicator.

 

Het toestel is in 2004 op de vrijmarkt met Koninginnedag voor een paar Euro aangeschaft. Het verkeerde in zeer slechte conditie, maar voor die prijs waren er wel wat goede onderdelen uit te halen. Een opsomming: Luidsprekerdoek gaaf, stationsnamenschaal leek gaaf, bleek later slechter dan verwacht, zeker als het licht er op valt. Knoppen gaaf doch zeer vuil. Achterwand aanwezig. Lak is over gehele toestel slecht.(gekrast, verkleurd, zit los) Heeft waarschijnlijk erg lang ergens vochtig gestaan.

Het inwendige: na een snelle inspectie: Vuil, plaatselijk gecorrodeerd, doch niet eens overdreven stoffig. Alle snaren gebroken (afstemming AM, UKW en draaibare ferrietantenne). Een van de spoelen van het spoelblok gebroken en ligt los, draden ferrietantenne gebroken. Bodemplaat ontbreekt, toetsenmechaniek werkt slecht. Muizenest in het inwendige. Na aankoop direct onderkant met plaatje board dichtgezet om het eventuele uitvallen van onderdelen te voorkomen. Kortom een sloopset, maar omdat het type “Barcelona” in mijn ogen niet vaak voorkomt, toch maar restaureren? Ik had twee “donortoestellen” een Blaupunkt “Sultan 2620” met een kapotte kast en andere defecten, en een Blaupunkt “Milano 2225” met een goed binnenwerk maar een kast die wit was overgeschilderd en niet meer goed te krijgen was. Ik spreek over 2004 toen mijn ervaring kastrestauraties nog niet zo groot was (vóór het politoertijdperk). Doorslaggevend was dat de Milano een identiek snarenplan heeft als de Barcelona. In 2006 werd de restauratie begonnen.

Ik heb twee stuks documentatie toegevoegd, iets verschillend:" Schema met snarenplan " en " Schema met afregeltabel "

Hiernaast een advertentie van dit toestel (als PDF vanwege leesbaarheid): " Aanprijzing Blaupunkt Barcelona"

Reparaties

Reparaties Inwendig: 2006

  • Schoongemaakt: was ook nodig, zie foto van het muizenest.
  • Het spoelenblok van dit soort druktoetsenradio’s is heel kwetsbaar: zeer dunne draadjes die naar nauwelijks achteraf te traceren aansluitingen lopen en snel kunnen breken. Dat was ook hier het geval. Voorbeeld voor herstel was de Blaupunkt Granada welke – afgezien van de ferrietantenne – een identiek spoelblok heeft. Dus beide toestellen naast elkaar gezet – zie foto – en de aansluitingen op het spoelenblok hersteld en de spoeltjes vastgezet.
  • Netcircuit gangbaar gemaakt: schakelaar, zekering, spanningscarroussel.
  • Netspanning opgezet zonder buizen, opgevoerd van laag naar normaal, elco geformeerd, was goed, geen sluitingen.
  • Buizen getest: EF 89: 20%, ECC 85: 0%. EL 84, ECH 81, EABC 80, EC 92: 100% emissie. Defecte buizen vervangen door nieuwe.
  • Alle buisvoeten gereinigd met Flosborsteltje en buispennen gereinigd met glasvezelborsteltje en “gumpotlood”
  • Netspanning aangesloten: geluid op alle golfbereiken. FM deel blijkt perfect te werken. Schaal bleek later ook nog te kloppen. geluidskwaliteit zelf nog niet in orde.
  • Zeer lekke koppel C vervangen: geluid nu in orde.
  • Bedrading ferrietantenne hersteld en antenne vastgezet.
  • De ingangs/antennekring voor de LG op het spoelblok blijkt defect, rest werkt. De LG ingangskring vervangen door die uit de Milano.
  • m.f. trafo’s van het AM nageregeld, die van de FM lijken in orde.
  • De afstemcondensator is nogal gecorrodeerd en defect in lage bereik (ingedraaide platen). De afstem-C vervangen door die uit de Sultan. Deze is in orde en heeft ook een identiek snaarwiel.
  • De keramische trimmers op het spoelenblok zijn verdacht in die zin dat ze niet regelbaar zijn en geoxideerd. Gangbaar gemaakt en de bovenzijde met zilverlijm bestreken: die van MG oscillatorkring blijkt echt defect en daarom is hier een nieuwe gemonteerd. Of de schaal klopt is nog niet te controleren omdat de snaren nog ontbreken.
  • Toetsenmechaniek en –contacten met Tunerspray grondig gereinigd.

Het toestel werkt nu in principe elektrisch goed, nu is het tijd voor de andere zaken.

  • Chassis verder gereinigd van los vuil en oxide.
  • Trafo ontroest en zwart gelakt (spuitbusverf in dekseltje verdund met thinner en met fijn kwastje opgebracht, meerdere lagen, gaat perfect
  • Wieltjes snaaraandrijving gangbaar gemaakt
  • De volumeregelaar werkt erg slecht, daarom deze vervangen door die van Milano die wel goed werkt.
  • Afstemoog vervangen door dat van de Milano.
  • Lage tonen potmeter kraakt door vuil: gaatje van 2 mm in huis geboord en met Tunerspray gereinigd waarna probleem is opgelost.
  • Alle snaren – AM, FM en Bandbreedte – overgebracht vanaf de Milano. Draaibare ferrietantenne nieuwe opgelegd.
  • Schaal FM band klopt! Afregelen niet nodig.
  • MG, LG en KG afgeregeld. Blijft nog “iets vreemds” mee. Klopt nog niet helemaal, gevoelsmatig zou de MG nog wat gevoelige moeten zijn.
  • Mengbuis blijkt te ruisen. Vervangen door andere (uit Milano)

 

Reparaties uitwendig: 2006

De restauratie van de kast is uitgevoerd volgens mijn in 2006 gangbare procedure. Nu zou ik de kast “politoeren” met schellak.

  • De lak van de kast verwijderd met een schrapertje, gouden belettering en sierstrepen ontweken door middel van de “uitsnijmethode”: met een scherp puntmesje de laklaag rondom de te bewaren items doorsnijden. Dan kan de omliggende lak verwijderd worden zonder de belettering aan te tasten.
  • Het overlakken als volgt: Gebruikte lak: Histor Parketlak Hooglans Transparant.
  • Kleurbehandeling: Clou Waterbeits Nussbaum Mittel 167, 4 maal opbrengen voor voldoende kleurdichtheid.
  • Daarna 2 x lakken, daarna schuren met korrel 400, daarna 1 laag lak, daarna schuren met korrel 400, daarna 1 x lak, daarna schuren met korrel 400 en 1000, 2 x lakken, schuren met korrel 400 en 1000, 1 x lak, schuren met korrel 1000, gevolgd door laatste laklaag. In totaal 8 laklagen.
  • Polijsten met Commandant 4. Nog geen echte hoogglans. Dat werd min of meer bereikt na polijsten met UltraGlozz Superpolish. Gebruik voor lakken zachte kwast. Eerste lagen bij voorkeur 20% verdunnen. Liefst geen twee vlakken tegelijk i.v.m. uitlopen.
  • De stationsnamenschaal: de verf zit los (door vochtinwerking). gestabiliseerd door meerdere malen zeer dun bespuiten met blanke lak. Door het schoonmaken van de voorkant van de schaal valt pas op hoe slecht de toestand van de schaal is, zeker bij opvallend licht.
  • De onderkant van de kast aan de achterzijde opnieuw verlijmd en versterkt met bruine lat. (afkomstig van de “Sultan”)
  • Ontbrekende bodemlijsten geplaatst (afkomstig van de “Milano”)
  • Kunststof sierfront en knoppen gereinigd, goudverf opnieuw aangebracht, knoppen gereinigd

Toestand na Reparaties:

  • Status 2006: Speelt weer goed. Alleen nog wat onvolkomenheden aan de lage kant van de MG. De meeste (papier)C’s zijn in meer of mindere mate lek. Uit oogpunt van authenticiteit niet vervangen. De voedingsspanningen wijken niet al te zeer af en toonregeling werkt goed. De kast ziet er weer erg goed uit, behalve de achterkant , alleen is de lak vrij zacht en gevoelig voor beschadiging. Misschien ook iets te donker geworden, maar een goede referentie had ik niet. De stationsnamenschaal is vrij slecht. Alles bij elkaar een erg arbeidsintensieve klus geweest.
  • De “Milano’en de “Sultan” zijn verder gedemonteerd en de bruikbare onderdelen aan de algemene reserve toegevoegd dan wel inmiddels verkocht of weggegeven.
  • Het mag een wonder heten dat de meeste componenten de waarschijnlijk jarenlange verwaarlozing nog zo goed overleefd hebben. (FM-afstemmer, luidsprekers, m.f. kringen, trafo’s).
  • Status 2008: de MG is via de ferrietantenne toch minder gevoelig dan verwacht mag worden. Het verschil tussen sterke en zwakke zenders is te groot. de AVR?. Bij een volgende servicebeurt uitzoeken.
  • Status 2020: Speelt nog steeds, maar 14 jaar na de laatste grote reparaties zou het toestel eigenlijk weer eens helemaal grondig moeten worden nagekeken. Het vervangen van de stationsnamenschaal zou hiervoor een goede aanleiding zijn. Dit toestel verdient het optimaal te kunnen functioneren, ook uiterlijk. De achterkant maakt nu een wat sleetse indruk, die zou dan meteen kunnen worden bijgewerkt.

Stationsnamenschaal

Spoelenblok en omgeving

Een muizennest...

Achterkant

Detail links. De teksten laten los...

Blaupunkt naast Granada

Achterkant open

Detail rechts

Na jaren verwaarlozing...

Karakteristieken

Merk:BLAUPUNKT
Type:BARCELONA 2342
Serienummer:K 722862
Bouwjaar:1956
Frequentiebereiken:LG/MG/KG/UKW (87,5 - 100 MHz)
Middenfrequentie:460 kHz/ 10,7 MHz
Buizenbezetting:ECC85/ EC92/ ECH81/ EF89/ EABC80/ EL84/ EM80.
Seleencel B250 C100
Schaalverlichting:1 x 6,3v 0,3A
Bediening:Draaiknoppen voor: Volume, Ferriet-antenne, Afstemming UKW en afstemming AM.
Kleine regelaars voor “Bass”en “Sopraan” met aanwijzing. Drukknoppen voor: “Aus” (netschakelaar) , HiFi, Normal, TA (TonAbnehmer), LW, F-antenne, MW, KW, UKW.
Voedingsspanning:110/ 127/ 155/ 220/ 245V wisselspanning 58 W
Antenne:intern (draaibare ferrietantenne en UKW dipool) en extern
Externe Aansluitingen:Antenne, Platenspeler, Bandrecorder, externe L.S. (5 Ohm)
Maten (H x B x D):40 x 64 x 29 cm
Gewicht:12 kg
Kast:hout, donker gelakt
Bijzonderheden:Extra trap m.f. voor UKW, UKW afstem knop is tevens “KW-Lupe”. Variabele bandbreedte voor AM.
Typenummers componenten:Luidsprekers: LA 727 (hoofd- luidspreker), 2 x LA 768.(neven- luidsprekers.
Collectienummer:
status:
101
In de collectie