Blaupunkt 6B69-40P

Zo kreeg ik het toestel....

Omdat ik op zoek ben naar een achterwand voor mijn Blaupunkt 6W69P kwam ik in contact met een collega-verzamelaar die mij een toestel inclusief achterwand aanbood. Dat toestel verkeerde in erg slechte staat en was de “bijvangst” bij de achterwand.

Het toestel bleek een 6B69 type te zijn, waarbij de B staat voor Batterijvoeding. Dat er ook een B-type van deze Blaupunkt bestaat was een verrassing. Het toestel zelf was nogal een puinhoop zoals de foto’s laten zien: er was een netvoeding los ingelegd, dus het moet zijn omgebouwd voor netvoeding.

Ik kon niet nalaten het toestel direct aan een nader onderzoek te onderwerpen, waarvan hier het voorlopige resultaat. (Een nieuwe radio is voor mij een soort “plaats delict”) Ik heb wat documentatie van de 6B69 opgezocht en kom tot de conclusie dat het toestel ongelofelijk en liefdeloos is mishandeld. Over de voeding die er los is ingegooid heb ik het al gehad, maar er is meer gebeurd.

Op de plek van die voeding hoort een verlengstuk van het chassis te zitten waarvan de beugels – verwrongen – nog zichtbaar zijn. Op dat verlengstuk hoort een tweetal lampen te zitten en wel de eindbuis (dubbeltriode) en een laagfrequent stuurtrap (triode). De eindbuis is geschakeld als balanseindtrap waarvan de uitgangstrafo op de luidspreker is gemonteerd (en nog aanwezig is) en de ingangstrafo op genoemd verlengstuk (dat in zijn geheel verdwenen is).

De standaard 6B69 is opgebouwd met lampen uit de K-serie: KK2 (mengbuis), KF3 (m.f. trap), KB2 (detector), KF4 (laagfrequent trap), KC3 (aansturing eindtrap), KDD1 (balans eindtrap). Deze lampen hebben P-voeten.

Dit is echter een 6B69-40P, een nieuwere versie van de 6B69. Deze is opgebouwd met lampen uit de nieuwere (Duitse) 11-serie: DCH11 (mengtrap), DF11 (m.f. trap), DAF11 (detector/laagfrequent trap), DC 11 (aansturing eindtrap), DDD11 (balans eindtrap). Deze lampen hebben G8 voeten.

De DCH11, DF11 en DAF11 bevinden zich op het chassis, de DC 11 en de DDD11 op het verlengstuk. De lampen zijn (uiteraard) weg, de voeten van de eerste drie zitten nog op het chassis, die van de DC11 en de DDD11 zijn samen met het verlengstuk verdwenen. Erger is dat ook de ingangstrafo van de balanseindtrap weg is.

De afstemcondensator, de toonregeling, het spoelenblok en de m.f. trafo’s lijken vrijwel identiek aan die van de 6W69P uit mijn collectie.

Hoe kun je dit toestel nu ombouwen naar netvoeding? De drie lampvoeten op het chassis zijn een gegeven. Op de plek van de DCH 11 zit een ECH 11, op de plek van de DF 11 een EBF 11 en op de plek van de DAF 11 kan alleen een ECL 11 hebben gezeten: dit is een combinatielamp voor laagfrequent voorversterking en eindtrap in één. Een EL 11 kan niet omdat dan het triodedeel van het afstemoog EFM 11 als voorversterker moet worden gebruikt - en een afstemindicator ontbreekt in dit toestel. De diodes van de EBF 11 geven te weinig signaal om een EL 11 aan te sturen.

Voor deze ombouw is zelfs een voorbeeld beschikbaar: de 5W69K (ECH11, EBF11 en ECL 11).

Dan moet wel de bedrading worden aangepast zoals het gloeistroomcircuit, de aansluitingen op de lampvoeten en diverse andere componenten. Hoe je op deze wijze een toestel kan verbouwen en toch laten spelen is een prestatie op zich en misschien is dat ook wel nooit echt goed gelukt...Alleen al de uitgangstrafo op de luidspreker is niet echt geschikt voor een ECL 11.

Het toestel is afkomstig uit België; in ieder geval wijst ook de ombouw in die richting, de gebruikte trafo is van het type dat je vaak in oude Belgische radio’s aantreft

Het toestel was in eerste instantie voor de sloop bestemd en wat ik nu kan doen is de hele kwestie verder negeren, de achterwand op mijn 6W69P zetten en de rest weggooien, maar.........zou het niet mogelijk zijn het toestel te reconstrueren en hoe zou zo’n toestel dan klinken??

De vitale delen zoals spoelen, luidspreker met aangebouwde trafo voor de DDD11, kast, schaal e.d. zijn voor zover te zien nog intact. Spoelen en m.f. trafo’s zijn identiek aan die van de 6W versie die ik al gerestaureerd heb en verkeren waarschijnlijk nog in bruikbare staat.

Ik kan het niet laten een poging te wagen het toestel - zoveel mogelijk - te reconstrueren volgens de oorspronkelijke (vrij zeldzame?) D versie. Een echte restauratie zoals het toestel origineel is geweest is niet mogelijk: daarvoor ontbreekt te veel, maar een reconstructie van een werkende 6B69 - met aantal niet originele vervangingen - moet mogelijk zijn.

Voor ik daar aan begon wilde ik eerst de beschikbaarheid van de D-buizen nagaan (en deze kunnen aanschaffen als de inventarisatie/reconstructie geen onoverkomelijke problemen geeft). Het lijkt er op dat de D-buizen nog wel verkrijgbaar zijn, dus ben ik verder gegaan met het project.

Knelpunten zijn in ieder geval behalve de lampen ook de ingangstrafo van de balanseindtrap (type TF 44/2Z of 3Z) met DC 11 en DDD11. Dat is een twee naar één trafo van vrij hoge impedantie met midden aftakking.  Daar ben ik nog naar op zoek, wie o wie?

Overigens zoek ik nog steeds een achterwand voor de 6W69P en de 7W69P...

Voor de huidige stand van zaken, zie hierna onder “Reparaties”

Bijlagen: Het schema van:

  • de 5W69K. Zie link
  • de 6B69-40P. De geel gearceerde delen moeten nog gerealiseerd worden. Zie link
  • de karakteristieken van de DDD11 en de DC 11. Zie Link DDD 11 en Link DC 11

 

Reparaties

Werkzaamheden: stand maart 2020

  • Voeding verwijderd, toestel uitgekast en schoongemaakt. Zat vol met zand en stof.
  • Kast gereinigd, scheurtjes gerepareerd en gepoetst.
  • De luidspreker schoongemaakt, met aluminium verf opgeknapt en aansluitingen op de uitgangstrafo gereviseerd.
  • De volumeregelaar/netschakelaar lag deels uit elkaar. Deze gedemonteerd, schoongemaakt en de contacten gangbaar gemaakt. De as van deze potmeter is in- en uittrekbaar: er zit een extra contactje in verwerkt t.b.v de schaalverlichting die op een aparte batterij werkt. Daarom is dit een vrij specifiek onderdeel. Demonteren door de koperen popnagels voorzichtig los te boren en te vervangen door boutjes en moertjes M2.
  • Verstrooischerm gerepareerd en schoongemaakt.
  • Stationsnamenschaal gereinigd en teruggeplaatst.
  • Luidsprekerdoek gereinigd: is niet origineel maar voldoet voorlopig.

Toen kwam het echte werk, de schakeling reconstrueren. Dit wil ik in verschillende stappen doen:

  • Eerst met een ECH 11 en een EBF 11 de schakeling tot en met de detector werkend krijgen om spoelen en trafo’s van het h.f. en m.f. deel te controleren.
  • Dit is gebeurd. (begin feb. 2020) De schakeling is met de nog aanwezige ECH11 en EBF 11 werkend gekregen. Alle overtollige onderdelen rond de ECL 11 zijn voor het overzicht eerst verwijderd. Daarna gloeistroom en hoogspanning aangelegd. De mengtrap werkt goed, de frequentie instellingen kloppen nog, het spoelblok is dus in orde. Het m.f. deel werkte minder goed: aan 3 van de 4 kernen van de m.f. trafo’s was gedraaid, de vierde was nog verzegeld. De m.f. versterker afgeregeld op 468 kHz. De verzegelde kern hierbij als referentie gebruikt en niet aangeraakt.
  • Het chassis is omgebouwd (eind februari 2020) naar batterij voeding voor DCH11, DF 11 en DAF11. Bedrading aangepast, componenten vervangen en opnieuw aangebracht. Waar geen origineel beschikbaar is, nieuw materiaal gebruikt. Zie foto onderkant chassis.

Nog te doen:

  • De volgende stap: DCH11, DF 11 en DAF 11 verwerven, plaatsen en werking controleren. Daarmee is een werkend toestel zonder eindtrap gemaakt.
  • Daarna de eindtrap reconstrueren met een DC11 en DDD11 en bijpassende of bruikbare ingangstrafo.

Wordt vervolgd!

De plek van de ontbrekende l.f. versterker.

Detail achterwand met aansluitschema voeding

Onderkant chassis. Aangepast aan de 6B (batterij) versie

Detail achterwand. De adelaar van Goebbels.

Vies maar niet hopeloos. Identiek aan de 6W69P

Detail achterwand

Het typenummer. Oorspronkelijk stond hier een H van "Hout"

Karakteristieken (voorlopig)

Merk:BLAUPUNKT
Type:6B69-40P
Serienummer:07723
Bouwjaar:1940
Frequentiebereiken:KG/MG/LG
Middenfrequentie:468 of 473 kHz
Buizenbezetting:DCH11/ DF11/ DAF11/ DC11/ DDD11
Schaalverlichting:in dit toestel 4,5 Volt
Bediening:Voorzijde links: Batterij
schakelaars en Volume
Voorzijde rechts: Afstemming
Zijkant rechts voor: Golfbereik- schakelaar
Zijkant rechts achter: Toonregeling
Voedingsspanning:Voeding uit doge batterijen of omvormer.
Gloeidraden: 1,4 Volt gelijkspanning.
Anodespanning: 120 Volt gelijkspanning.
Schaalverlichting: platte batterij van 4,5 Volt
Antenne:Extern
Externe Aansluitingen:Antenne, Tonabnehmer, Luidspreker en Spaarschakelaar
Maten (H x B x D):37 x 53 x 25 cm
Gewicht:circa 9 kg
Kast:Bruin bakeliet
Bijzonderheden:De batterijgevoede versie van de Blaupunkt 6W69.
Typenummers componenten:uitgangstrafo: TF 45/3Z
ingangstrafo: TF 44/3Z of 2Z
Luidspreker: LA 58/8Z
Collectienummer:
status:
Nog niet toegekend
In de collectie