Barco 635

Voorzijde

Het Belgische merk BARCO is een afkorting van Belgian American Radio Corporation. Barco is in 1934 opgericht in Poperinge (B) door Lucien De Puydt. Het bedrijf fabriceert radiotoestellen met behulp van Amerikaanse onderdelen, onder meer van Zenith. Barco wordt gestart vanuit de radiozaak in de Gasthuisstraat 6 die vader Jules De Puydt al in 1923 was begonnen.

In de jaren dertig zijn een aantal zeer fraaie modellen geproduceerd.

Ook in de jaren na de Tweede Wereldoorlog worden de toestellen goed verkocht. Barco legt zich na 1964 toe op meer professionele toepassingsgebieden, zoals automatisering en het inrichten van TV studio's. Een bedrijf met de naam Barco bestaat nog steeds.

Ik kan helaas geen gerestaureerd Barco toestel in volle glorie tonen. De reden dat ik hier aan dit merk aandacht besteed komt omdat ik in het bezit ben van een in zeer slechte staat verkerend Barco chassis. Het zou mijn wens zijn dit chassis te transformeren tot een werkend toestel, ofwel waar ligt de grens van een mogelijke restauratie? Het lijkt me leerzaam die grens eens te verkennen.  Dit doe je natuurlijk niet voor een toestel waarvan je bij wijze van spreken op elke rommelmarkt drie stuks tegenkomt. In dat geval wordt een chassis als dit gesplitst in nog bruikbare componenten. Lees ook eens "De Radio restauratie Gids"

Allereerst de identificatie: achterop het chassis zit een plaatje met de naam Barco en een serie nummer: 351261 van serie CA 6. Gelukkig is de stationsnamenschaal in orde. Onderaan staat een vermelding “scale AC 635”. Het is daarom vrijwel zeker een Barco type 635. Daarvan bestaat een reclameafbeelding uit oktober 1934 met dezelfde schaal en dezelfde knoppen. Het is een toestel met 6 lampen. (635 = 6 lampen, model 1935?)

Via het NFOR heb ik jaren geleden contact gehad met iemand uit België - ik kan helaas niet meer achterhalen wie - die me aan allerlei informatie heeft geholpen, zelfs een getekend schema van de Barco 536. (5 lampen, model 1936?)

6 lampvoeten: 1 x UX4 (gelijkrichter), 4 x UX6 (h.f.?/m.f./lf-det/pa) en 1 x UX7 (mengtrap). De zevende UX4 lampvoet is de luidspreker connector. De lampenbezetting zou als volgt kunnen zijn geweest: 6D6/6A7/6D6/75/42/80.

Ik weet nog niet zeker of het toestel een h.f. voorversterkertrap had of in plaats daarvan een aparte oscillator voor de mengtrap. Het toestel was voorzien van Lange- en Middengolf. Gezien de connectie met Zenith zouden de radioschema’s van Zenith extra informatie kunnen geven.

Het chassis is een puinhoop, zie de foto, vooral de onderkant. Ik heb geen foto van hoe het er in het echt uit moet zien, maar er vallen een paar dingen op:

  • De golfbereikschakelaar hoort een open schakelwals te zijn en niet wat er nu inzit. Dit lijkt nog de ergste inbreuk op de originaliteit en moeilijk te herstellen.
  • De reden is duidelijk: er is geprobeerd een Korte Golf bereik toe te voegen, dat zijn de twee gewikkelde spoelvormen.
  • In de rechter bovenhoek, bij de voedingstrafo ligt een radiobuis. Waarvoor is niet duidelijk.
  • De toonregelaar links van de volumeregelaar is verdwenen.
  • Er zitten niet originele componenten in.
  • Corrosie op chassis en onderdelen.

Er van uitgaande dat trafo’s en spoelen nog heel zijn (controleren) is het geheel in principe restaurabel. Als eerste stap zouden alle niet originele toevoegingen verwijderd moeten worden. Gelijktijdig kan dat het schema gereconstrueerd worden en vitale onderdelen worden getest.

De kast is natuurlijk niet 1 op 1 te reproduceren. Het hoogst haalbare is een werkend toestel zonder kast. De beste mogelijkheid is nu een kastje te maken waarin de schaal en de bedieningsknoppen zijn verwerkt. In een apart boxje kan een geschikte (electro-magnetische) luidspreker worden ondergebracht: je kunt dan laten zien en horen hoe het model 635 heeft gewerkt (al is de oorspronkelijke klank niet geheel te reproduceren) . Aangezien ik nog twee van dergelijke chassis heb waaronder de INOVAT 386 uit dezelfde tijd lijkt dat de beste weg. Die krijgen dan een vergelijkbaar kastje en delen de luidspreker.

(Een van deze twee projecten is in 2024 gereed gekomen - zie “Project Zelfbouw” onder “Radio’s - Overige merken”)

Ik zal het hele proces hier t.z.t. beschrijven, maar dat kan nog even duren. Als iemand mij in de tussentijd aan extra informatie kan helpen, graag. Iedere hulp is welkom.

 

De beide m.f. trafo's

De h.f. kringen, v.l.n.r. L2, L3 en L1

Deze onderdelen zijn verantwoordelijk voor de gelijkloop

Alle vitale onderdelen op een rij, gereed voor hergebruik

Bovenkant chassis onbewerkt

Reparaties

RESTAURATIE/ HERBOUW BARCO 635:   STATUS OKTOBER/NOVEMBER 2024

Dit project is eindelijk opgestart. Allereerst is precies in kaart gebracht hoe de schakeling precies in elkaar zit. Erg behulpzaam was het getekende schema van de BARCO type 536 dat ik enkele jaren terug van Marc v.d. Voorde  (website: ouderadio.be) heb gekregen. Het schema van de BARCO 635 blijkt vrijwel gelijk aan dat van de  BARCO 536, met dat verschil dat de BARCO 635 vóór de mengtrap een h.f. versterkertrap heeft. 

Behouden blijven:

  • Het chassis
  • De afstemcondensator met stationsnamenschaal en bijbehorend afstem mechanisme.
  • De voedingstrafo
  • De spoelsets voor hoogfrequent, mengtrap en middenfrequent
  • De lampvoeten,
  • De niet originele golfbereikschakelaar.
  • De componenten, behouden waar mogelijk, vervangen door nieuwe waar nodig.

Het chassis leeggemaakt op de voedingstrafo en een plukje originele onderdelen aan de onderzijde na. Alle andere componenten apart gelegd ter controle en reiniging.

De in blik verpakte radiolamp onder in het chassis blijkt een lamp type 75 te zijn. De lamp is heel, wat een meevaller is. De functie in de schakeling was onduidelijk, iets met laagfrequent (grammofoon?)

  • Voedingstrafo: gecontroleerd op functioneren en isolatie t.o.v. chassis en primaire. In orde bevonden. Daarna oxidatie verwijderd en zwart gelakt.
  • Afstemcondensator en aandrijving nagezien, snaar vervangen door beter passend materiaal. Lagertjes gesmeerd, oxide verwijderd en blanke delen met schellak beschermd.
  • De trimmers op de afstem-C bevinden zich aan de onderkant. Deze zijn moeilijk bereikbaar, daarom overgezet naar de bovenkant van der afstem-C. Passen daar zonder problemen. Trimmers nagezien en opnieuw regelbaar gemaakt. Trimmers hebben 30 pf variatie, de afstem-C heeft een bereik van minimaal 30-60 pf tot maximaal circa 440 pf.
  • Alle h.f. spoelen uitgenomen. De spoelkernen zitten met een boutje aan de bovenkant van de afschermhuls vast. De afschermhuls zelf zit met twee draadeinden vast aan de onderkant van het chassis, wat moeilijk bereikbaar vanwege de aanwezige componenten. Eerst de hulzen verwijderd waarna de draden van de spoelen enigszins te volgen waren en gemerkt konden worden en deze daarna los gesoldeerd. Spoelen doorgemeten en uitgetekend. De beide h.f.kringen (L1 en L3) zijn vrij eenvoudig en “voorspelbaar” opgebouwd, evenals de m.f. trafo’s. De oscillatorkring (L2) is wat gecompliceerder. Er waren nogal wat onlogische verbindingen en extra spoelen aanwezig.
  • De beide m.f trafo’s idem: de kring-C’s bevinden zich aan de bovenkant van de trafo. Gereinigd en gangbaar gemaakt. De bediening van de kring-C’s is heel ingenieus. De kartelmoer aan de buiten rand regelt de ene en de schroefdraad aan de binnenkant regelt de andere kring-C.
  • Het chassis is aan de zij- en bovenkanten met een groene lak afgewerkt, deze is op een aantal plekken door oxidatie verdwenen. Het geheel zorgvuldig gereinigd met zeer fijne staalwol en wat spiritus en beschermd/gefixeerd met een aantal lagen schellak.
  • De binnenkant van het chassis. Roestplekken verwijderd en het geheel met schellak beschermd. (Later op de plekken van de aardpunten weer vrijmaken.)
  • De geoxideerde hulzen van de h.f. spoelen en m.f. trafo’s voorzichtig gepolijst met fijne staalwol en ter bescherming met schellak  overgelakt.
  • De golfbereik schakelaar gereinigd en weer gangbaar gemaakt.
  • De in het toestel aanwezige niet originele maar wel oude voedingselco – er horen er twee in te zitten – is geformeerd, getest en werkend bevonden. Aan de bovenkant “zweet” deze een beetje, dus vervangen en deze teruggeplaatst om het lege gat te vullen.
  • Volumeregelaar/netschakelaar. Gereinigd en gangbaar gemaakt.
  • De beide keramische trimbare padding C’s, bereikbaar van de voorkant van het toestel, uitgebouwd en gangbaar gemaakt. Een ervan heeft een niet-functionele beschadiging. Hebben een groot bereik: tussen 700 en 1600 pf. (De gelijkloop van de afstemming zal tzt verder onderzocht  moeten worden)

Alles ligt nu gereed om een naar verwachting werkend toestel te reconstrueren.

Onderzijde Chassis

Reclame Barco 635

Naamplaat op achterkant

Chassis bovenzijde

Karakteristieken

Merk:Barco
Type:635
Serienummer:351261
Bouwjaar:1934/1935
Frequentiebereiken:LG/MG
Middenfrequentie:123 of 128 kHz?
Buizenbezetting:78/6A7/78/75/42/80 of
6D6/6A7/6D6/75/42/80
Schaalverlichting:2 x 6,3 Volt
Bediening:v.l.n.r. Golfbereik, Netschakelaar/ volume, Toonregeling. Midden: Afstemming.
Voedingsspanning:110/130/220/240V wisselstroom
Antenne:extern
Externe Aansluitingen:Antenne, Grammofoon
Maten (H x B x D):niet bekend (geen kast, alleen chassis)
Gewicht:circa 4 kg
Kast:niet bekend, hout
Bijzonderheden:restauratie project, nog uit te voeren.
Typenummers componenten:
Collectienummer:
status:
133
In de collectie