WEVO

De “Radio Electrische Fabriek Wevo” is opgericht in 1931 in Halen (B) door de toen 21-jarige Duitse ingenieur Wilhelm Voss (1910-1970). De naam Wevo is een samenvoeging van de naam Willem Voss, die de stichter van de fabriek was. De eerste drie jaar bouwt Wilhelm zijn Wevo ontvangers in een schuurtje achter de woning. In 1934 wordt een N.V. opgericht en verhuist de produktie naar de Industriestraat in Halen.

Wevo was een volwaardig bedrijf dat al haar toestellen ter plaatse ontwierp: men tekende een schema uit, maakte een prototype, perste het metalen chassis van de toestellen en gaf ze een cadmiumbad tegen roest. Ook de matrijzen hiervoor werden ter plaatse ontwikkeld. Ook de kasten werden, voor zo ver ik weet, lange tijd in eigen huis gefabriceerd.
Vanaf 1950 had een zekere ingenieur Waldmann een belangrijke inbreng in het ontwerpen. Standaard onderdelen zoals lampen, weerstanden en draaiknoppen kocht men bij M.B.L.E of Philips.

In 1961 verhuist het bedrijf naar de Staatsbaan in Halen, er werken dan 70 man in de nieuwe fabriek. De productie bestaat voor een groot deel uit TV toestellen die onder de merken Wevo, Helios en Rheinstein worden verkocht. Ik weet niet hoe groot de geproduceerde series waren, ik ben het merk weinig tegen gekomen.

In 1979 wordt de produktie gestopt, de verkoopkanalen blijven echter bestaan. Men verkoopt onder meer produkten van Loewe Opta onder het Wevo label. De fabriekshallen staan er nog altijd maar doen naar verluid tegenwoordig dienst als een soort koopjeshal. De laatste Wevo winkel (in Brussel, Brusselsesteenweg 73) wordt eind jaren '90 gesloten.

De WEVO die ik hierna beschrijf heeft geen type aanduiding, alleen een slecht leesbaar serienummer.

Het toestel heeft Lange-, Midden-, en Korte Golf.

De buizenbezetting/functies zijn als volgt:

De eerste UCH 4 is de oscillator/mengtrap, de tweede UCH4 is de middenfrequent versterker (penthodedeel) en de laagfrequent versterker (triodedeel). De UBL1 is de detector en laagfrequent eindtrap. Als gelijkrichter wordt een AZ 1 gebruikt. Op deze wijze kan met 4 radiolampen een compleet toestel worden geproduceerd. Dit was een veel voorkomend concept, ontwikkeld door Philips, dat in tal van radio’s is te vinden. Een afstemindicator ontbreekt.

Het toestel dateert van ergens tussen 1946 en 1950. Op grond van de buizenbezetting ben ik geneigd eerder aan 1946 dan aan 1950 te denken, maar zeker weet ik het niet.

Het is een klein, eenvoudig toestel, dat wat raar in elkaar is gezet. Op de achterzijde bevindt zich de aanzet voor een spanningscarroussel, maar daar is niets mee gedaan. Naast het chassis bevindt zich een autotransformator met een 4 Volt wikkeling voor de gelijkrichtbuis. De gloeidraden van de andere lampen zijn in serie geschakeld en worden vanaf de 110 Volt wikkeling van de autotrafo gevoed (wat per lamp een 3 Volt te hoge voedingsspanning oplevert). Het is dus geen echt U-toestel, maar wel een waar het chassis onder (net)spanning kan staan!

Opmerkelijk is ook dat de schaalverlichtingslampjes worden gevoed door de gloeistroomwikkeling van de AZ1. Deze staan dan ook onder hoogspanning! Ook heb ik geen scheidingscondensatoren kunnen ontdekken bij de grammofoon ingang....

Verder kun je op de foto’s zien dat het chassis werkelijk is volgepropt met componenten. Ik vraag me eerlijk gezegd een beetje af of dit wel een “echte” WEVO is of een zelfbouwtoestel met WEVO-onderdelen.

Op de volgende site kom je echter een paar modellen tegen die er wel een beetje op lijken, ook vindt je daar veel over WEVO.: http://users.telenet.be/on6hn/wevo.htm

Ik heb het toestel in 2014 op een NVHR-beurs verkregen. Het zag er slecht uit, de achterwand ontbrak, maar de knoppen, het luidsprekerdoek en de stationsnamenschaal alsook het netsnoer waren aanwezig. Zag er uit als een stevige klus, maar ja, een WEVO zie je ook niet iedere dag.

In 2016 heb ik er aan gewerkt, maar het is nog niet helemaal klaar. Ik heb een deel van het schema provisorisch uitgetekend, het ziet er wat knullig uit, maar dat gaat hierbij:  "Provisorisch deelschema"

 

Reparaties

Aanvangsinspectie maart 2016

  • In het inwendige een Belgische krant uit 2006.
  • Schaal ligt min of meer los in toestel en bestaat uit 2 delen, 1 x glas + namen, 1 x glas + achtergrond.
  • UBL 1 topaansluiting los.
  • Het fineer aan de bovenkant kast ligt deels los en is sterk verbleekt. Nauwkeurig onderzoek leert dat de bovenkant ooit donkerbruin geweest moet zijn. Ruw geschuurd (krassen) door een vorige eigenaar.
  • Er ligt een trafo min of meer los in het toestel. Op achterkant van het chassis een aanzet voor een spannings carrousel (niet in gebruik). Maakt geen professionele indruk.
  • Verder is de lak slecht wat een algehele lakrestauratie rechtvaardigt.

 

Reparaties Inwendig juni 2016

  • Buizen getest: AZ 1: 100%, 1e UCH 4: bij gloeispanning van 15V matig, bij 20V (normale gloeispanning) normaal (42 mA). 2e UCH 4 zowel bij 15V als 20V normaal.
  • UBL 1: penthode 100% , diodes matig. Topaansluiting UBL 1 gerepareerd met zilverlijm,
  • Afscherming UCH 4 eveneens met zilverlijm hersteld.
  • Elco’s in voeding: geregenereerd en nu vrijwel 100%.
  • Afstemsnaar: slipt. Dit komt mede doordat de as glad geworden is. Niet vervangen maar de as met “Leukoplast” iets dikker gemaakt waardoor tevens het oppervlak wat ruwer is geworden. Probleem verholpen.
  • Schaallampjes, zijn heel. Worden gevoed uit gloeispanning van de AZ 1 en staan dus onder hoogspanning!
  • Onderdelen gecontroleerd en waar echt noodzakelijk vervangen. Alle C’s van het merk “Solar” zijn nog perfect (meer dan 20 MOhm), die van “B.B” zijn allemaal zeer lek (en dus vervangen)
  • Weerstanden zijn nog o.k.
  • Elco’s van het merk “Daley” zijn droog. Capaciteit is 0 en weerstand meet oneindig. Overbrugd dan wel vervangen.
  • Zie ook het provisorisch getekende deelschema.

 

Reparaties Uitwendig juni 2016

  • Zijkanten en andere “Triplex” delen kaal gemaakt met “Afbijt zonder spoelen”.
  • 1x gebeitst met waterbeitsmengsel 1 deel 166, 1 deel 171, 1/5 deel 167 om kleur egaal te   krijgen, is vrij licht maar wel de originele kleur, gelijk aan de kleur achter de onderste sierrand.
  • Daarna gelakt met schellak 230/10. Nabewerking: polijsten met korrel 800 gevolgd door korrel 2000, afwerken met “Uitklaarpolitoer”. Zie ook  “Politoeren”  in de bibliotheek
  • De bovenkant heeft gedeeltelijk een fineerlaag. Deze is in het verleden nogal ruw afgeschuurd. Kaal gemaakt met ethanol. (Oude lak bleek het best oplosbaar in ethanol.) Fineer hersteld met zo goed mogelijk bijpassend fineer.
  • Het fineer is plaatselijk slecht en hecht ook slecht op de ondergrond. Komt los bij het op kleur beitsen en geeft dan blazen die moeilijk – met warme strijkbout – te herlijmen zijn. Vaak lukt dit erg goed maar nu niet. Had achteraf beter in zijn geheel kunnen worden vervangen.
  • De oorspronkelijke kleur moet vrij donker zijn geweest. i.v.m. rommelige fineerstructuur gekozen voor de kleur van Erres KY 466 (heel donker – zie t.z.t. onder Erres KY466). Uitspoel ethanol van de Erres KY 466 gebruikt om fineer op kleur te brengen. Geeft onder lamplicht heel vlekkerig resultaat! Verholpen door lakken met schellak 230/10 gekleurd met mengsel noten 8815 (Colori) en A2(Ron) Om een kleurdekkend resultaat te verkrijgen moeten veel lagen opgebracht worden waardoor het eindresultaat erg donker wordt. Poriën vooraf gevuld, had beter gekund, maar het echte probleem is het loslaten van het fineer.

Kortom: niet perfect.

  • Luidspreker doek schoon gemaakt met “Dasty”, een ontvettingsmiddel/vlekverwijderaar. Resultaat vrij redelijk, ziet er acceptabel uit – oordeel zelf.
  • Voet gelakt met zwarte lak.
  • Chassis en metalen delen: Geverfd met aluminiumverf op waterbasis, resp. zwarte lak uit spuitbus (met kwastje opgebracht). Vooral de lak van de houder van de stationsnamenschaal was erg slecht.

 

Toestand zoals die nu is

Ik heb het toestel volgens de aanwijzingen uit de “Radio Reparatie Gids” voorzichtig onder spanning gezet, uiteraard via een scheidingstransformator, met als voorlopig resultaat:

  • De bestaande – originele – lampen met WEVO logo zijn nog bruikbaar.
  • De volumeregelaar moet nog worden gerepareerd.
  • Op de MG slaat oscillator af op het lage bereik (onder 800 kHz)
  • Veiligheidscondensatoren tussen aarde- en antenne aansluiting nog testen.!
  • Grammofooningang loskoppelen.
  • Replica achterwand nog maken. (U-toestel) en sierlatjes voor luidspreker nog aanbrengen.

Achterzijde Open. Na restauratie

Achterkant stationsnamenschaal vóór restauratie. De lampjes staan onder hoogspanning!

Stationsnamenschaal

Componenten onderkant. Let op hoe vol.

Achterzijde

Bovenkant vóór restauratie

Karakteristieken

Merk:WEVO
Type:Onbekend
Serienummer:10180A (waarschijnlijk)
Bouwjaar:1946 - 1950?
Frequentiebereiken:LG/MG/KG
Middenfrequentie:onbekend
Buizenbezetting:UCH4/ UCH4/ UBL1/ AZ1
Schaalverlichting:2 x 6,3 Volt
Bediening:Bediening: 4 knoppen voorzijde: Volume/Netschakelaar, Toonregeling, Afstemming, Golfbereikschakelaar
Voedingsspanning:110/ 130/ 145/ 220/ 245 Volt wisselstroom, via autotrafo
Antenne:extern
Externe Aansluitingen:Antenne en Grammofoon
Maten (H x B x D):25 x 42 x 25 cm
Gewicht:ca 9 kg
Kast:Hout, licht gelakt, bovenkant donker fineer
Bijzonderheden:Eenvoudige radio van klein Belgisch merk. Wat rommelig in elkaar gezet.
U-toestel!
Typenummers componenten:Luidspreker: Celeston, permanent magnetisch.
Collectienummer:
status:
152
In de collectie