Barco 635

Voorzijde

Het Belgische merk BARCO is een afkorting van Belgian American Radio Corporation. Barco is in 1934 opgericht in Poperinge (B) door Lucien De Puydt. Het bedrijf fabriceert radiotoestellen met behulp van Amerikaanse onderdelen, onder meer van Zenith. Barco wordt gestart vanuit de radiozaak in de Gasthuisstraat 6 die vader Jules De Puydt al in 1923 was begonnen.

In de jaren dertig zijn een aantal zeer fraaie modellen geproduceerd.

Ook in de jaren na de Tweede Wereldoorlog worden de toestellen goed verkocht. Barco legt zich na 1964 toe op meer professionele toepassingsgebieden, zoals automatisering en het inrichten van TV studio's. Een bedrijf met de naam Barco bestaat nog steeds.

Ik kan helaas geen gerestaureerd Barco toestel in volle glorie tonen. De reden dat ik hier aan dit merk aandacht besteed komt omdat ik in het bezit ben van een in zeer slechte staat verkerend Barco chassis. Het zou mijn wens zijn dit chassis te transformeren tot een werkend toestel, ofwel waar ligt de grens van een mogelijke restauratie? Het lijkt me leerzaam die grens eens te verkennen.  Dit doe je natuurlijk niet voor een toestel waarvan je bij wijze van spreken op elke rommelmarkt drie stuks tegenkomt. In dat geval wordt een chassis als dit gesplitst in nog bruikbare componenten. Lees ook eens "De Radio restauratie Gids"

Allereerst de identificatie: achterop het chassis zit een plaatje met de naam Barco en een serie nummer: 351261 van serie CA 6. Gelukkig is de stationsnamenschaal in orde. Onderaan staat een vermelding “scale AC 635”. Het is daarom vrijwel zeker een Barco type 635. Daarvan bestaat een reclameafbeelding uit oktober 1934 met dezelfde schaal en dezelfde knoppen. Het is een toestel met 6 lampen. (635 = 6 lampen, model 1935?)

Via het NFOR heb ik jaren geleden contact gehad met iemand uit België - ik kan helaas niet meer achterhalen wie - die me aan allerlei informatie heeft geholpen, zelfs een getekend schema van de Barco 536. (5 lampen, model 1936?)

6 lampvoeten: 1 x UX4 (gelijkrichter), 4 x UX6 (h.f.?/m.f./lf-det/pa) en 1 x UX7 (mengtrap). De zevende UX4 lampvoet is de luidspreker connector. De lampenbezetting zou als volgt kunnen zijn geweest: 6D6/6A7/6D6/75/42/80.

Ik weet nog niet zeker of het toestel een h.f. voorversterkertrap had of in plaats daarvan een aparte oscillator voor de mengtrap. Het toestel was voorzien van Lange- en Middengolf. Gezien de connectie met Zenith zouden de radioschema’s van Zenith extra informatie kunnen geven.

Het chassis is een puinhoop, zie de foto, vooral de onderkant. Ik heb geen foto van hoe het er in het echt uit moet zien, maar er vallen een paar dingen op:

  • De golfbereikschakelaar hoort een open schakelwals te zijn en niet wat er nu inzit. Dit lijkt nog de ergste inbreuk op de originaliteit en moeilijk te herstellen.
  • De reden is duidelijk: er is geprobeerd een Korte Golf bereik toe te voegen, dat zijn de twee gewikkelde spoelvormen.
  • In de rechter bovenhoek, bij de voedingstrafo ligt een radiobuis. Waarvoor is niet duidelijk.
  • De toonregelaar links van de volumeregelaar is verdwenen.
  • Er zitten niet originele componenten in.
  • Corrosie op chassis en onderdelen.

Er van uitgaande dat trafo’s en spoelen nog heel zijn (controleren) is het geheel in principe restaurabel. Als eerste stap zouden alle niet originele toevoegingen verwijderd moeten worden. Gelijktijdig kan dat het schema gereconstrueerd worden en vitale onderdelen worden getest.

De kast is natuurlijk niet 1 op 1 te reproduceren. Het hoogst haalbare is een werkend toestel zonder kast. De beste mogelijkheid is nu een kastje te maken waarin de schaal en de bedieningsknoppen zijn verwerkt. In een apart boxje kan een geschikte (electro-magnetische) luidspreker worden ondergebracht: je kunt dan laten zien en horen hoe het model 635 heeft gewerkt (al is de oorspronkelijke klank niet geheel te reproduceren) . Aangezien ik nog twee van dergelijke chassis heb waaronder de INOVAT 386 uit dezelfde tijd lijkt dat de beste weg. Die krijgen dan een vergelijkbaar kastje en delen de luidspreker.

Ik zal het hele proces hier t.z.t. beschrijven, maar dat kan nog even duren. Als iemand mij in de tussentijd aan extra informatie kan helpen, graag. Iedere hulp is welkom.

Reparaties

Reclame Barco 635

 

Onderzijde Chassis

Reclame Barco 635

Naamplaat op achterkant

Chassis bovenzijde

Karakteristieken

Merk:Barco
Type:635
Serienummer:351261
Bouwjaar:1934/1935
Frequentiebereiken:LG/MG
Middenfrequentie:128 kHz?
Buizenbezetting:78/6A7/78/75/42/80 ?
6D6/6A7/6D6/75/42/80 ?
Schaalverlichting:2 x 6,3 Volt
Bediening:v.l.n.r. Golfbereik, Netschakelaar/ volume, Toonregeling. Midden: Afstemming.
Voedingsspanning:110/130/220/240V wisselstroom
Antenne:extern
Externe Aansluitingen:Antenne, Grammofoon?
Maten (H x B x D):niet bekend (geen kast, alleen chassis)
Gewicht:circa 4 kg
Kast:niet bekend, hout
Bijzonderheden:restauratie project, nog uit te voeren.
Typenummers componenten:
Collectienummer:
status:
133
In de collectie